Aktivitet motvirker depresjon

Sliter du med tunge tanker i det sure været og førjulsstresset? Er høsten og vinteren en vanskelig tid for deg? Fysisk aktivitet kan hjelpe deg. Forskning viser at aktivitet gjør gode ting for følelsene dine og hjernen din.

Tekst: Idar Hole Krogstad

Foto: Idar Hole Krogstad

Mange trener for å slanke seg. I et foredrag på Rikshospitalet i Oslo fortalte leger og forskere at du heller bør tenke på alt det gode fysisk aktivitet kan gjøre for tankene dine og for humøret ditt. Flere hundre menneske kom for å få med seg foredraget fra kampanjen «Aktivitet som medisin».

Medisin uten bivirkninger

Hjerneforsker og aktivitetslege Ole Petter Hjelle trener gjerne sammen med pasientene sine i stedet for å gi dem medisiner. Han har et veldig enkelt budskap  å komme med.

Lege Ole Petter Hjelle trener gjerne sammen med pasientene sine. Det hjelper mot depresjon. Foto: Aud Kvalbein/Hjernerådet

Han sier at trening faktisk er en medisin som er uten bivirkninger og gjør at du vil leve et bedre og lengre liv. Det å trene reduserer risikoen for hjerteinfarkt, hjerneslag, demens, kreft og depresjon. Du blir smartere og får bedre hukommelse. I tillegg gjør fysisk aktivitet at stresset i hjernen din blir mindre.

I foredraget denne kvelden sier legen at folk ikke bør tenke så mye på å trene for å bli slankere. Gå turer, løft vekter eller driv med ballspill for å bli sterkere i hodet ditt. Slik at du takler de vanskelige livet bedre enn om du sitter i sofaen hele tiden.

Mange tror det bare går nedover med hjernen vår etter at vi er ferdige med ungdomstiden. Men både hukommelse og evnene til å forstå og lære nye ting blir bedre av trening og fysisk aktivitet. I boken Hjernesterk av Anders Hansen står det at vi både blir smartere og gladere av å holde kroppen vår i bevegelse. Å få en svettedråpe eller to i panna er veldig bra for oss.

Trening av kropp og hode lager nye hjerneceller

Linda Hildegard Bergersen er professor i fysiologi og ekspert på idrett. Hun har forsket på hvordan trening både kan dempe milde depresjoner og bremse utviklingen av Alzheimers sykdom. Det er en sykdom som mange voksne og eldre i Norge får.

Hun sier at før i tiden jobbet mange hardt med fysisk arbeid hele dagen. I dag sitter folk ofte på en stol foran en PC hele dagen og i sofaen foran TV-en på kvelden. Kroppen trenger å bli brukt mer, slik som i gamle dager.

Professoren forklarer at fysisk aktivitet og trening gjør at hjernen lager nye nerveceller og friske blodårer. Vi blir rett og slett smartere.

  • Det minsker effekten av depresjoner og angst
  • Det minsker skadene dersom du får hjerneslag
  • Det bedrer søvnen din
  • Det bedrer evnen din til å tenke og forstå nye ting

Og dersom du får god søvn er det mindre sjanser for at du skal få alvorlige depresjoner og angst, forteller professoren.

Hvordan hjelper dette deg?

Det er ikke alle som har lyst til å trene på et treningssenter og det er heller ikke nødvendig sier professor Bergersen. Hun har fått en gruppe til å jobbe med enklere måter å trene kroppen og hjernen på.

Hun sier at det er mange små ting du kan gjøre for å få det bedre. Alle små endringer du gjør i livet ditt for å komme i form og komme deg ut av huset er bra for deg.

Det er likevel viktig at du får opp pulsen. Du bør være såpass aktiv at du blir litt svett og puster tungt. Gjør dette flere ganger i uken. Dette kan du få til ved å gå raskere enn normalt. Gå gjerne lengre enn den vanlige turen til butikken. Eller prøv å gå litt på ski nå når det er snø på bakken. Musklene dine må gjerne kjenne at du har vært aktiv i dag. All slik trening vil bedre humøret ditt og gjøre det letter å takle tunge tanker og stress.

NBHP har tilbud om fysisk aktivitet

Torsdager og fredager har NBHP tilbud om deltakelse i fysisk aktivitet i grupper, og det planlegges oppstart av flere grupper etter hvert.

Foredraget var et samarbeid mellom Oslo universitetssykehus HF, Aktivitetsalliansen og Hjernerådet